Aan de raad van de gemeente Neder-Betuwe,
Hierbij bieden wij u de eerste bestuursrapportage over het begrotingsjaar 2024 aan. Deze rapportage geeft de voortgang en eventuele afwijkingen aan van de uitvoering van de Begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027, die u in november 2023 heeft vastgesteld. De peildatum voor deze rapportage is 1 mei 2024, ontwikkelingen die zich tot deze datum hebben voorgedaan, zijn opgenomen.
Verwacht financieel resultaat
De ontwikkelingen in deze bestuursrapportage leiden tot een negatieve bijstelling van de financiële positie voor het jaar 2024 met € 1,3 mln. Een aantal ontwikkelingen werken ook structureel door. Voor het jaar 2025 zorgt dit voor een negatieve bijstelling van € 387.000 die afloopt naar € 346.000 in 2027.
OVERZICHT FINANCIËLE POSITIE 2024-2027 | ||||
Begroting | Meerjarenraming | |||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027 | -416.490 | -1.209.011 | 499.627 | -109.576 |
Doorwerking financiële effecten vastgestelde en concept begrotingswijzigingen | 945.189 | 421.966 | 608.243 | -155.219 |
Financiële effecten 1e bestuursrapportage 2024 | 1.306.585 | 387.132 | 358.425 | 346.022 |
Totaal | 1.835.284 | -399.913 | 1.466.295 | 81.227 |
+ = tekort - = overschot |
Financiële ontwikkelingen
Er zijn verschillende oorzaken voor het nadelige effect van deze bestuursrapportage. Het qua omvang belangrijkste nadeel wordt veroorzaakt door hogere lasten in verband met de vervanging van personeel bij ziekte. Het ziekteverzuim in de organisatie lag voorheen veelal beneden het landelijk gemiddelde, maar vanaf 2021 is er sprake van een stijging van het verzuim. Net als in 2023 leidt dit tot aanzienlijk hogere kosten. Hoewel we met de omvang van het verzuim aansluiten op het landelijke gemiddelde voor de sector gemeenten, staat ziekteverzuimbeleid hoog op de managementagenda. In de tweede bestuursrapportage 2024 zullen wij u op de hoogte brengen van de verdere ontwikkelingen van dit budget.
Andere nadelen houden in belangrijke mate verband met autonome ontwikkelingen of noodzakelijke eenmalige uitgaven ten behoeve van de continuïteit en effectiviteit van onze bedrijfsvoering. Zo zijn er extra lasten opgenomen voor de implementatie van het nieuwe financiële systeem, voor de instandhouding en verbetering van de IT-omgeving (o.a. apparatuur raadzaal) en kleine noodzakelijke aanpassingen van gemeentelijke gebouwen (waaronder onderwijs). Ook de bijstelling van diverse personele budgetten en het schrappen van de taakstelling op vrijval vacaturegelden leiden tot nadelen. Voor een aantal zaken trekken we in 2024 bewust extra geld uit. Zo vragen we budget voor Herdenken van 80 jaar vrijheid, kunnen we baggerwerkzaamheden die voor 2025 waren gepland een jaar eerder uitvoeren en stellen we voor budget beschikbaar te stellen voor het opstellen van een Visie op dienstverlening.
De structurele doorwerking van deze eerste bestuursrapportage is wat omvang betreft eveneens negatief, maar wel minder groot. Tegenover de nadelen die structureel zijn verwerkt, staan ook enkele voordelen. Zoals met name een hogere OZB-opbrengsten voor woningen als gevolg van areaaluitbreiding en de vrijval van het restant van de stelpost prijsstijgingen in 2024.
In de bestuursrapportage is ook een aantal bijstellingen in investeringsbudgetten en mutaties in reserves verwerkt. Wanneer dat aan de orde is, vindt u dat terug aan het einde van elk begrotingsprogramma.
Tot slot
Het structurele effect van deze eerste bestuursrapportage betrekken we bij de totstandkoming van de Kadernota 2025-2028 die eind mei aan uw raad aangeboden wordt. Zoals we eerder in een raadinformatiebrief met u hebben gedeeld is de ontwikkeling van onze financiële positie vanaf 2026 naar verwachting negatief. Het resultaat van deze bestuursrapportage vergroot daarmee feitelijk de financiële opgave waar we voor staan. Tegelijkertijd is er nog steeds sprake de nodige onzekerheid als het gaat om het Rijksbeleid met betrekking tot het gemeentefonds. We gaan bij de behandeling van de kadernota graag met uw raad het gesprek over wat dit betekent voor Neder-Betuwe en hoe we hier op een weloverwogen manier mee om kunnen gaan.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe
De secretaris, | De burgemeester, |
---|---|
Nicolien de Geus - De Bruijn | Jan Kottelenberg |