Programma 1 Bestuur en dienstverlening

Wat mag het kosten?

Programma: 1. Bestuur en Dienstverlening

Bedragen x € 1.000,-

2024

2025

2026

2027

Mutaties per taakveld

0.1 Bestuur

177

-25

-25

-25

0.2 Burgerzaken

Totaal mutaties per programma

177

-25

-25

-25

Analyse van het verschil tussen begroting na wijziging en rekening
(verschillen groter dan € 50.000 en afgerond op € 1.000)

Taakveld 0.1 Bestuur (incidenteel nadeel van €177.000 voor 2024 en vanaf 2025 een structureel voordeel van € 25.000)

Wethouderspensioenen (incidenteel voordeel/nadeel van € 168.553 voor 2024)
Van a.s.r Verzekeringen is een opgebouwd kapitaal ontvangen voor de financiering van een wethouderspensioen met ingang van maart 2024. In totaal is dit een bedrag van € 168.533. Voorgesteld wordt om dit bedrag toe te voegen aan de voorziening wethouderspensioenen om zodoende aan de pensioenverplichting te kunnen voldoen. Per saldo betreft dit een budgettair neutraal effect in deze bestuursrapportage.

Herdenken en vieren 80 jaar vrijheid (incidenteel nadeel € 80.000 voor 2024)
Van september 2024 tot en met augustus 2025 herdenkt Nederland 80 jaar vrijheid. In regionaal verband sluit gemeente Neder-Betuwe aan bij een aantal projecten. Ook werken de gezamenlijke Comités 4/5 mei in Neder-Betuwe plannen uit voor diverse activiteiten voor jong en oud gedurende deze periode. Gemeente Neder-Betuwe faciliteert en ondersteunt. Hiervoor zijn financiële middelen nodig die met dit besluit beschikbaar worden gesteld. Vooralsnog is een budget noodzakelijk ter hoogte van € 80.000.

Omdat nog niet geheel duidelijk is welk deel ingezet zal worden in 2024 en welk deel in 2025 is het
verzoek vooralsnog dit budget van € 80.000 volledig ter beschikking te stellen voor 2024. Bij de tweede bestuursrapportage 2024 dan wel jaarrekening 2024 komen wij bij u terug welk (restant)deel noodzakelijk is om over te hevelen voor de activiteiten voor 2025.

Uitvoering Verbijzonderde Interne Controle (incidenteel nadeel € 87.000 voor 2024)
Met ingang van het boekjaar 2023 dient het college een rechtmatigheidsverantwoording af te geven bij de jaarstukken. In de afgelopen periode hebben we ons hierop goed voorbereid. Onder andere door een beschrijving van de wijze waarop de (verbijzonderde) interne controlefunctie is belegd in de organisatie (het ‘control framework’) en door ons te oriënteren op wat er qua processen, controlewerkzaamheden en technische ondersteuning nodig is om de rechtmatigheidsverantwoording inhoudelijk goed te kunnen onderbouwen.

In aanloop naar de jaarstukken 2023 hebben we in dit kader geconstateerd dat er op de verbijzonderde interne controle meer kwalitatieve en kwantitatieve inzet nodig is. Enerzijds omdat er sprake is van een toename van het aantal te controleren regelingen en stijgende controlevolumes als gevolg van de omvang/materialiteit van onze processen, anderzijds omdat de aanscherping van controle- en rapportagevereisten vraagt om steeds meer kennis over de wijze waarop de rechtmatigheid vanuit accountancystandaarden dient te worden onderbouwd. Het college heeft daarom besloten om de formatie voor de verbijzonderde interne controle uit te breiden en ten laste te brengen van het budget voor de rechtmatigheidsverantwoording. Dit verloopt budgetneutraal.

Ter overbrugging van de periode tussen de uitdiensttreding van een betrokken medewerker en de werving en aanstelling van een nieuwe vaste medewerker wordt in 2024 gebruik gemaakt van externe inhuur. De kosten hiervan liggen fors hoger dan de beschikbare personeelslasten in de personeelsbegroting. Dit leidt tot een incidenteel nadeel in 2024.

Overige kleine verschillen (incidenteel nadeel € 10.000 in 2024, vanaf 2025 structureel voordeel € 25.000
Behoeven geen toelichting.

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2024 09:24:19 met de export van 05/27/2024 09:17:45