Programma 5 Wmo, jeugdzorg en participatiewet

Wat mag het kosten?

Programma: 5. WMO, Jeugdzorg en Participatiewet

Bedragen x € 1.000,-

2024

2025

2026

2027

Mutaties per taakveld

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

35

35

35

35

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

6.3 Inkomensregelingen

-70

6.4 WSW en beschut werk

6.5 Arbeidsparticipatie

2

52

52

52

6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)

6.71A Hulp bij huishouden (WMO)

83

83

83

83

6.71B Begeleiding (WMO)

6.71C Dagbesteding (WMO)

6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)

6.72A Jeugdhulp begeleiding

6.72B Jeugdhulp behandeling

6.72C Jeugdhulp dagbesteding

6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig

6.73A Pleegzorg

6.73B Gezinsgericht

6.73C Jeugdhulp met verblijf overig

6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

6.74C Gesloten plaatsing

6.81A Beschermd wonen (WMO)

6.81B Matschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

6.82A Jeugdbescherming

6.82B Jeugdreclassering

7.1 Volksgezondheid

Totaal mutaties per programma

50

170

170

170

Analyse van het verschil tussen begroting na wijziging en rekening
(verschillen groter dan € 50.000 en afgerond op € 1.000)

Taakveld 6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie (structureel nadeel € 35.000)

Schoolmaatschappelijk werk
Door CAO-stijgingen per 1 januari 2024 (4%) en 1 juli 2024 (4%) in de CAO Maatschappelijk Werk zijn de uurtarieven voor het schoolmaatschappelijk werk met ingang van 2024 gestegen. Het jaarlijks begrote budget is daarmee niet meer voldoende om het gelijke aantal uren schoolmaatschappelijk werk te behouden. Binnen de begroting is een stelpost prijsstijging aanwezig ter dekking van de gestegen lasten van structureel € 35.000 door indexatie. Het nadeel binnen dit taakveld dient u in relatie te zien met de aanspraak op de stelpost prijsstijgingen zoals benoemd onder taakveld 0.8 programma Algemene dekkingsmiddelen.

Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne (budgettair neutraal)
Ook in 2024 staan we voor de opdracht te zorgen voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen in gemeentelijke én particuliere opvanglocaties. Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen worden kosten gemaakt. Deze kosten zijn (nog) niet begroot. Bij het Rijk is een voorschot (€ 2.562.863) aangevraagd voor de te maken kosten. De hoogte van het gevraagde voorschot is afgestemd op een aantal (voorzichtige inschatting van 99) gemeentelijke opvangplekken, vergoeding uitvoeringskosten en vergoeding verstrekking leefgeld particuliere en gemeentelijke opvang. Vooralsnog gaan we er vanuit dat de vergoeding voldoende is ter dekking van de te maken kosten en is daarmee budgettair neutraal.

Taakveld 6.3 Inkomensregelingen (incidenteel voordeel € 70.000 in 2024)

Kindpakket
De gemeente heeft een sleutelrol in het bestrijden van armoede onder kinderen. In dit kader stelt de gemeente een budget ter beschikking aan het Jeugdfonds Sport & Cultuur Gelderland, dat volgens de formule en de richtlijnen van Stichting Jeugdfonds Sport & Cultuur Nederland efficiënt en doelgericht wordt ingezet. Jaarlijks stelt de gemeente, aan het Jeugdfonds Sport & Cultuur Gelderland, een totaalbedrag van €70.000 beschikbaar voor sport en cultuur. Dit budget dekt kosten die het fonds maakt voor coördinatie, lokale communicatie, voorlichting en projecten.

De afgelopen jaren zijn er minder kosten gemaakt dan de vergoeding die hiertegenover stond. Volgens de overeenkomst wordt na afloop van het vierjarige contract het verschil verrekend of blijft het in de kas bij Jeugdfonds Sport en Cultuur Gelderland. Om deze reden is besloten om het totaalbedrag van € 70.000 dat de gemeente beschikbaar heeft gesteld voor het jaar 2024 eenmalig te vereffenen met de overgebleven vergoedingen van voorgaande jaren.

Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie (structureel nadeel € 2.000 in 2024, vanaf 2025 € 52.000)

Specifieke uitkering Inburgering (budgettair neutraal)
De Specifieke Uitkering (SPUK) voor inburgering is naar boven bijgesteld op basis van de prognose van het aantal inburgeraars ten opzichte van 2021, toen de nieuwe Wet inburgering voor het eerst in onze gemeentebegroting opgenomen is. De definitieve toekenning wordt gebaseerd op het werkelijke aantal en kan dus naar boven of beneden bijgesteld worden. De SPUK middelen zijn bedoeld voor inburgeringsvoorzieningen zoals taaltrajecten die ingekocht worden bij het ROC Rivor en maatschappelijke begeleiding van statushouders uitgevoerd door Welzijn Rivierstroom. Taaltrajecten duren gemiddeld 3 jaar en er is een terugbetalingsverplichting aan het rijk.

Vanwege de hogere huisvestingstaakstelling van statushouders stijgen de kosten voor maatschappelijke begeleiding. Met ingang van 2024 hebben wij daarvoor een overeenkomst met Welzijn Rivierstroom, die deze taak voor ons uitvoert. Deze hogere lasten worden eveneens gedekt door Specifieke uitkering Inburgering. Het deel van de Specifieke Uitkering dat niet wordt besteed in 2024 wordt bij de Jaarstukken 2024 gereserveerd op een derdengeldenrekening voor besteding in volgende jaren of gereserveerd voor terugbetaling aan het Rijk.

Uitvoeringskosten van Inburgering
De uitvoeringskosten van inburgering stijgen. Samen met 4 gemeenten in de regio heeft de gemeente Neder-Betuwe opdracht gegeven aan de Gemeentelijke Regeling Regio Rivierland voor de uitvoering van de Wet Inburgering 2021. Doordat het aantal inburgeraars hoger is dan de prognose, zijn de uitvoeringskosten en trajectkosten van Regio Rivierenland gestegen.

Taakveld 6.71A Hulp bij het Huishouden (Wmo) (structureel nadeel € 83.000)
Jaarlijks wordt het tarief van huishoudelijke ondersteuning geïndexeerd volgens de, in de aanbesteding vastgestelde, indexeringsmethodiek. Het tarief is ten opzichte van vorig jaar fors gestegen vanwege inflatie en CAO-stijgingen.

Daarnaast hebben aanbieders eind vorig jaar twee brandbrieven naar colleges van burgemeesters en wethouders gestuurd waarin zij aangeven dat bij het huidige tarief faillissement van een of meerder aanbieders dreigt. Een delegatie van de aanbieders en een delegatie van de portefeuillehouders Wmo heeft met elkaar gesproken. Vervolgens is er een onafhankelijk onderzoek naar de totstandkoming van het tarief uitgevoerd. Hieruit volgt een stijging van € 0,60 van het tarief per 1 januari 2024. Deze oorzaken resulteren tot een totaalbedrag van € 163.150 te verwachten extra kosten op dit budget.

In de jaarstukken 2023 is een incidenteel voordeel verantwoord op Hulp bij het Huishouden (Wmo). De reden hierachter is dat we bij het opmaken van de jaarstukken reeds verwachtten dat het budget nodig zal zijn om de stijgende kosten voor WMO te dekken. Hierdoor is er in de begroting 2024 en meerjarenraming ruimte om een deel van de prijsstijging op dit product op te vangen. Daarnaast wordt een deel van de overschrijding gedekt vanuit de stelpost prijsstijgingen met een bedrag van € 20.000. Het nadeel binnen dit taakveld dient u in relatie te zien met de aanspraak op de stelpost prijsstijgingen zoals benoemd onder taakveld 0.8 programma Algemene dekkingsmiddelen.  Het overige deel (€ 60.000) komt ten laste van de financiële positie 2024.

Diverse taakvelden Brede SPUK / GALA (budgettair neutraal)
De budgetafwijking is ontstaan doordat wij vorig jaar vanuit de Rijksregeling Brede SPUK / GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord) extra middelen hebben ontvangen. Het was niet haalbaar om alle middelen in 2023 uit te geven omdat we eerst een plan van aanpak moesten maken.  De regeling heeft hierop geanticipeerd en voorziet er daarom in dat eenmalig 20% van het overgebleven budget overgeheveld mag worden naar 2024 (€ 66.030). Bij de jaarstukken 2023 zijn de overgebleven middelen gereserveerd op de balans ter dekking van de lasten in 2024. De te besteden middelen vallen voor een deel binnen programma 5 (€ 52.835) en een deel binnen programma 6 (€ 13.195). Het deel van het overgebleven budget 2023 dat terug dient te worden betaald aan het Rijk staat nog gereserveerd op de balans.

Deze pagina is gebouwd op 05/27/2024 09:24:19 met de export van 05/27/2024 09:17:45